صفحه اصلی > مدرسه دانش‌آموختگان > عناوین دوره‌ها  
پیوندهای مرتبط

سامانه جامع آموزش (سجا)
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
دانشگاه مجازی المصطفی
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
بانک جامع تبلیغ
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
اسلام‌کوئست.نت
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
نامه به جوانان غربی (letter4u)
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
سرشمار؛ سرویس نظرسنجی




تبیین ابعاد مدارس عصری با حضور دانش‌‌آموختگان جامعه‌المصطفی

تعداد بازدید: 1689

گروه گزارش: در نشستی که در نمازخانه مهمان‌سرای امام حسن مجتبی(ع)، واقع در مجتمع فرهنگی- اداری ولایت برگزار شد، دانش‌آموختگان جامعه‌المصطفی، با حضور «آقای فیاضی»، دبیر و مؤسس مؤسسه نور مبین، با مسائل مختلفی درباره مدارس عصری آشنا شدند.

به گزارش مرکز خبر و اطلاع‌رسانی جامعه‌المصطفی، دبیر مؤسسه نور مبین گفت: حدود پنجاه سال پیش، آیت‌الله مطهری کتاب «داستان راستان» را برای کودکان و نوجوانان نوشت. در آن زمان، بسیاری از علما ایشان را نکوهش کردند که چرا شأن خودش را - به نظر آنان- پایین آورده است، غافل از این که مدتی بعد، امام(ره) به شاه گفتند یاران من در گهواره هستند. اگر بخواهیم سخن امام(ره) را تفسیر کنیم، شامل بسیاری از فرماندهان جنگ می‌شود.

وی ادامه داد: سرنوشت ما، وابسته به برنامه‌ریزی برای کودکان و نوجوانان است. طبیعی است کسانی همچون شما، بیش از دیگران شایسته هستند که به مدیریت، هدایت و برنامه‌ریزی مدارس عصری اهتمام ورزند. شهید چمران، که از صنایع فضایی امریکا به لبنان رفت، با امام موسی صدر به هنرستانی رفت و آغاز به کار نمود و در اتاق سرایداری استراحت می‌کرد. آن هنرستان، پرورش‌دهندة حزب‌الله است.

دبیر مؤسسه نور مبین، در ادامه، تصریح کرد: این مدارس اهمیت زیادی دارد، ولی ما با مشکلی مواجه هستیم؛ الگو‌های رایج، سکولار است و به تعلیم و تربیت همزمان توجه ندارد. ما می‌خواهیم دانش‌آموزی که از این مدارس دانش‌آموخته می‌شود، متعهد، متخصص و کنشگر اجتماعی باشد. برای پرورش چنین دانش‌آموزانی، برنامه‌های خاصی وجود دارد.

آقای فیاضی افزود: یکی دیگر از مشکلات ما در مدارس عصری شیعه، بی‌مسئولیتی برخی مسئولان مدارس به علوم روز دنیا و تخصص دانش‌آموزان است، در حالی که لازم است در کنار مسائل دینی، به این مباحث نیز به طور جدی توجه نمود.

وی ادامه داد: در این صورت، نسل آینده گرفتار استعمار نوین خواهد شد.

آقای فیاضی به راهکار مؤسسه نور مبین در این باره اشاره کرد و اظهار داشت: مدارس، سخت‌افزار (ساختمان و وسائل مورد نیاز) و نرم‌افزار دارند و نیز فکرافزار (برنامه مدیریتی مدرسه) دارند. از این سه، فکرافزار در اولویت اول است، سپس نرم‌افزار (محتوای آموزشی) و پس از آن، سخت‌افزار. برای ارتقای دو مورد اول، پنج راهبرد سازمان‌دهی، سامان‌دهی، پیشرفت، هم‌افزایی و بومی‌سازی طراحی کردیم تا به خروجی مورد نظرمان دست یابیم.

وی گفت: در این باره، لازم است دانش آموختگان جامعه‌المصطفی راهکارهای مبتنی بر این راهبردها را پی‌گیری کنند.

آقای فیاضی، با بیان این که مدارس عصری شیعی، یتیم‌اند، تصریح کرد: برای سازمان‌دهی مدارس، لازم است شما می‌توانید اتحادیه مدارس همسو در کشورتان تشکیل دهد تا درباره پیشرفت و اصلاح روند مدارس شیعه، نقش اتاق فکر را ایفا نماید. برای تشکیل چنین اتحادیه‌ای، به شما کمک خواهیم کرد.

مؤسسه مؤسس نور مبین ادامه داد: برای پیشرفت تفکر و نرم‌افزار معلمان شما نیز می‌توانیم روش‌های مؤثر مدرسه‌داری ایران را با برگزاری کارگاه‌های کوتاه‌مدت آموزشی، مهارت‌افزایی و دانش‌افزایی، در کشورتان و ایران، به شما منتقل نماییم.

وی گفت: افزون بر این، می‌توانیم محصولات فرهنگی مانند برنامه‌های هنری در مدارس شامل تئاتر، سرود و... و جزوات آموزشی مذهبی، کلیپ‌های دانش‌آموزی را، که از سراسر دنیا جمع‌ کرده‌ایم، در اختیار مدارس قرار دهیم. اکنون، زبان این برنامه‌ها، عربی و انگلیسی است.

آقای فیاضی یکی از نکات بسیار مهم را انتخاب مقاطع توسط دانش‌آموختگان برشمرد و خاطرنشان ساخت: اگر از مقطع راهنمایی آغاز کنید، سرعت پیشرفتتان بسیار زیاد خواهد بود. از سوی دیگر، در کشورهایی که شیعه تحت فشار است یا در کشورهایی که هزینه‌ها زیاد است، مدارس آخر هفته را جدی بگیرید. ما هم می‌توانیم در این زمینه به شما کمک کنیم. در کشورهای فقیر نیز از هنرستان و فنی حرفه‌ای غافل نباشید تا در به تأمین شغل دانش‌آموزان کمک کند.

دبیر مؤسسه نور مبین تصریح کرد: جامعه‌المصطفی در حال راه‌اندازی رشته تربیت معلم است تا دانش‌آموختگان آن، در مدارس عصری مشغول فعالیت شوند. برقراری ارتباط با مدارس نیز یکی دیگر از زمینه‌هایی است که جامعه‌المصطفی می‌تواند یاری‌رسان شما باشد.

در ابتدا، «حجت‌الاسلام والمسلمین‌ حکیم‌الهی»، رئیس ششمین گردهم‌آیی دانش‌‌آموختگان و معاون ارتباطات و بین‌الملل جامعه‌المصطفی، مسئله مدارس عصری را بسیار مهم برشمرد و ابراز نمود: پیش از این، جامعه‌المصطفی به مدارس عصری اهتمام می‌کرد، ولی جدی نبود تا این که مؤسسه‌ نور مبین برای اهتمام به این مدارس تأسیس شد. مدارس پیشرفته جدید در کنار مسائل دینی، به مباحثی مانند ریاضی، شیمی، فیزیک، لغت و... نیز توجه دارند.

وی اظهار داشت: این مدارس تاکنون، کارهای زیادی انجام داده است. باید به تأسیس چنین مدارسی و ارتقای آن بسیار توجه داشت.


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج